Godzinowy Program Imprezy
Poniżej znajduje się godzinowy rozkład prelekcji, pokazów i turniejów na Games & Vintage Days Wrocław.
Odbywają się one w trzech miejscach:
- Klub Łącznik (Scena): Budynek znajdujący się w głębi pomiędzy dwoma głównymi halami imprezy (prelekcje, cosplay. koncerty)
- Sala Prelekcyjna 1 (Namiot 1): Namiot znajdujący się przy samej Hali G&VD (prelekcje retro).
- Hala G&VD: Główna hala naszej imprezy – znajdująca się po prawej stronie od wejścia na teren imprezy (wystawcy, strefy gier retro, turnieje).
Punktu programu odbywają się w niej na samym końcu sali.
To oczywiście nie wszystkie atrakcje! Przez cały czas trwania imprezy możecie korzystać ze:
- Strefy Retro Gier: Gdzie możecie pograć w masę gier i zobaczyć masę sprzętu
- Oferty Wystawców: Gdzie możecie obejrzeć ciekawe rzeczy, a także kupić ciekawe rzeczy
- Wieczorem zapraszamy na Noc Koncertów
Dodatkowo nasza impreza odbywa się wraz z Targami Japońskimi NiuCon, macie więc cały czas dostęp do drugiej hali wystawienniczej, atrakcji, prelekcji, konkursów, cosplayu i wiele wiele innych! Na terenie imprezy wywieszone będą programy zintegrowane – z wszystkimi atrakcjami z obu imprez.
Na terenie imprezy znajdować będzie się także strefa gastronomiczna wraz z ławeczkami, które z uwagi na pogodę będą oczywiście pod namiotami.
Klub Łącznik - Scena
Sobota
Sobota 13:00 - 13:45: Pierwsze konsumenckie aparaty cyfrowe.
Łukasz Zmysło, Marcel Halczyński
Dziś każdy z Nas nosi aparat cyfrowy w kieszeni, kiedyś był to niesamowity luksus, który kosztował krocie i znacząco odstawał od analogowej technologii. Aparat cyfrowy na dyskietki? Fotografia robiona Game Boyem? Jak wyglądała pierwsza Nokia która pozwalała „cykać fotki”? Chcesz zobaczyć je w akcji? Przyjdź i przekonaj się sam jaką jakość oferowały i dlaczego były przełomowe.
Sobota 15:00 - 15:45: ACE: Hakowanie gier od środka
Arek „Archon” Kamiński
Co gdybyśmy mogli przejąć kontrolę nad grą nie tyle włamując się do niej, co przekonując ją, by przeprogramowała się dla nas sama? W niesamowity świat Arbitrary Code Execution (lub ACE)
Sobota 17:00 - 17:45: Od UBEK-a do współczesności - tajemnice gamedev-u na Amidze w latach '90
Szymon Ulatowski, Remigiusz Kolasa.Albert Chochara
W tej prelekcji prowadzący opowiedzą o kulisach odświeżenia gry ‘UBEK’ z 1995 roku. Dowiecie się, jak zmienił się proces tworzenia gier od lat 90. do dziś, jak cyfrowa dystrybucja zmieniła zasięg gier i jak oryginalna muzyka Alberta Czochary została na nowo zinterpretowana. Zapraszamy na sentymentalną podróż!
Sobota 20:30: Noc Koncertów i Demosceny
Katod, Adamstan, Kamil „Yugol” Groblewicz, Decrunch
Muzyczna część Targów NiuCon i Games & Vintage Days Wrocław rozpocznie się w sobotni wieczór o 20:30 – więcej informacji na stronie Koncertów.
Niedziela
Niedziela 11:00 - 11:45: 15-lecie RetroGralni i 8-lecie Muzeum GIKME
Ekipa RetroGralni
Porozmawiamy sobie o organizatorach niniejszej imprezy – o inicjatywie RetroGralnia, która przez 15 lat działania zorganizowała kilkadziesiąt wystaw i imprez i stworzyła kanał na YT z 30 000 subskrypcji, a także o istniejącym już od 8 lat wrocławskim Muzeum Gry i Komputery Minionej Ery!
Sala Prelekcyjna 1 (Namiot 1)
Sobota
Sobota 11:00 - 11:45: Przypadek? TAK sądzę! Jak seria mniej lub bardziej niefortunnych zdarzeń spowodowała, że świat komputerów jest taki jakim go znamy?
Łukasz Cielecki
Komputer jaki jest każdy widzi. Urządzenie, na którym w dzisiejszych czasach niemal opieramy naszą egzystencję tak bardzo zadomowiło się w naszej świadomości, że niewiarygodne wydaje się, iż wielokrotnie jego losy mogły potoczyć się zupełnie inaczej. Wystarczyłoby, aby pół wieku temu pewien inżynier miał nieco więcej czasu na dokończenie projektu, a o procesorach Intela prawie nikt by nie usłyszał. Gdyby nieco później, w pewnym klubie komputerowym dostępnych było więcej maszyn Commodore, być może dziś jako smartfona w kieszeni nosilibyśmy duchowego następcę C64. Przyjrzyjmy się niemal dwóm stuleciom historii komputerów by przekonać co było nieuniknione, a co zawdzięczamy… czystemu przypadkowi.
Sobota 12:00 - 12:45: Wyrwany kręgosłup, pokręcone uniwersum – Fenomen Mortal Kombat w latach 90. ubiegłego wieku
Dawid Głownia
W okolicach premiery drugiej odsłony rebootu serii filmowej Mortal Kombat warto spojrzeć wstecz i przyjrzeć się fenomenowi bijatyk z logo smoka i ich pochodnych w innych mediach w latach 90. XX wieku. Dziś Mortal Kombat to nie tylko seria gier czy nawet marka, lecz duża multimedialna franczyza, obejmująca różnorodne rodzaje gier, filmy, seriale, zarówno aktorskie, jak i animowane, komiksy i powieści, a w niegdyś też… objazdowe widowisko sceniczne. Wszystko to zapoczątkowane zostało trzydzieści lat temu. W ramach prelekcji Dawid Głownia skupi się na początkach zjawiska (pop)kulturowego jakim był i wciąż pozostaje Mortal Kombat, kontrowersjach związanych z pierwszymi grami z tej serii, które zaskakiwały swą brutalnością, oraz stopniowym kształtowaniu się franczyzy i fikcjonalnego uniwersum Mortal Kombat. Omówione zostaną zarówno dość dobrze rozpoznawalne, jak i mniej znane składowe franczyzy Mortal Kombat, w tym przeznaczony dla młodej widowni serial animowany oparty na serii gier, w których przeciwnikom wyrywa się serca i kręgosłupy.
Sobota 13:00 - 13:45: Nie tylko Lara Croft, czyli o bohaterkach w retrograch
Adam Flamma
Dziś gry wideo co rusz dają nam możliwość grania różnymi bohaterkami. Twórcy nie stronią od wykorzystywania postaci kobiecych jako wizualizacje silnych bohaterek, często zajmujących się wyspecjalizowanymi zadaniami. Mało kto jednak zastanawia się, jaki był początek tej specjalizacji bohaterek w grach. Właśnie dlatego porozmawiamy o najważniejszych bohaterkach w retrograch, bez których historia budowania postaci i narracji nie byłaby tym samym. Myślisz, że chodzi tylko o Samus Aran i tą księżniczkę z gry o panu hydrauliku? W trakcie prelekcji dowiesz się, że to tylko wierzchołek góry lodowej!
Sobota 14:00 - 14:45: Wrocławskie komputery i ich twórcy
Marta Gałuszka (Centrum Historii Zajezdnia)
Wrocław był jednym z dwóch głównych ośrodków narodzin polskiej informatyki. To tutaj działały prężne zespoły naukowców i inżynierów, a w zakładach Elwro powstały słynne komputery z serii Odra, które przez dekady wspierały uczelnie, instytuty badawcze i przemysł. Podczas prelekcji opowiem o pionierach wrocławskiej informatyki, o narodzinach pierwszych laboratoriów i instytutów oraz o kulisach powstawania komputerów, które – mimo ograniczeń technicznych i politycznych – potrafiły konkurować z zachodnimi rozwiązaniami. Szczególne miejsce zajmie historia maszyn Odra oraz działalności ośrodków akademickich na Uniwersytecie Wrocławskim i Politechnice Wrocławskiej. Nie zabraknie także opowieści o Jacku Karpińskim, genialnym konstruktorze komputera K-202, którego innowacyjne pomysły wyprzedzały swoją epokę, ale napotkały bariery realiów PRL. Wystąpienie to okazja, by spojrzeć na początki cyfrowej rewolucji w Polsce i odkryć, jak duży wkład w jej rozwój mieli wrocławscy naukowcy i inżynierowie.
Sobota 15:00 - 15:45: Nie tylko Techland, czyli dolnośląskie romanse z gamedevem - od pierwszej polskiej gry przygodowej po prestiżową nagrodę BAFTA!
Marcin Drews
Choć próby kulturowej konsolidacji wrocławskiej branży gier spaliły na panewce, Dolny Śląsk pozostaje jedną z najciekawszych dolin kreatywnych polskiego gamedevu. To tu właśnie w latach 80. karierę rozpoczął Adrian Chmielarz, twórca „Painkillera”, tu powstała pierwsza polska gra przygodowa na PC, tu też stworzono pierwszą rodzimą grę społecznościową, która przekroczyła Chiński Mur i zdobyła Państwo Środka. Mimo to Dolny Śląsk do dziś nie doczekał się godnego opracowania na temat swych rozlicznych romansów z branżą gier. Niniejsza prezentacja będzie pierwszą próbą ich podsumowania i zarazem przywołania tych najmniej znanych i najbardziej zapomnianych.
Sobota 16:00 - 16:45: Gdy prawnicy ścigają za emulatory - prawne problemy z retrograniem
Szymon Makuch
Wydawać by się mogło, że stare gry, często będące już poza oficjalną dystrybucją, są niemalże publiczną własnością i możemy z nimi robić co chcemy. Są one jednak wciąż przedmiotami praw autorskich i z tego powodu właściciele określonej własności intelektualnej mogą walczyć z różnymi formami użytkowania. W trakcie prelekcji posłuchacie o najbardziej znanych konfliktach prawnych dotyczących starych gier i dowiecie się o ewentualnych ryzykach w zakresie wydawania ich, emulowania lub organizowania retro-eventów
Sobota 17:00 - 17:45: Zagrajmy w stare książki
Łukasz Śmigiel
Dlaczego pisarz Clive Barker skreślił bohatera gry „Undying”? Które gry pomogła stworzyć córka Terry’ego Pratchetta i dlaczego twórczyni gier z serii „Gabriel Knight” pisuje w wolnym czasie powieściowe romanse? Na te i wiele więcej pytań o związki literatury z retro grami wideo, odpowie prelekcja, pt. „Zagrajmy w stare książki”.
Sobota 18:00 - 18:45: Prelekcja zawiera lokowanie produktów - Advergames na Amigę i małe Atari
Piotr „Szaman” Materzok
Reklama dźwignią handlu – wie o tym zarówno CEO wielkiej korporacji jak i Janusz biznesu. Na przestrzeni lat w popkulturze pojawiały się produkty różnej maści. Nie ominęło to również gier komputerowych zwłaszcza w latach 90-tych, gdzie całe gry potrafiły być reklamówką jakiejś bardziej lub mniej znanej marki. Zapraszam na subiektywny przegląd gier tego typu. I nie, niestety żadna korporacja mi za to nie zapłaciła 🙁
Sobota 19:00 - 19:45: Od zera do emulatora
smoku
Pokażę, że emulator może napisać każdy średnio doświadczony programista – nie tylko dla znanych komputerów retro, ale i dla własnej wymarzonej maszyny. Na przykładzie projektu X65 udowodnię, że wystarczy kilka prostych narzędzi i odrobina wyobraźni, by ożywić komputer, który istnieje tylko w naszych marzeniach.
Niedziela
Niedziela 11:00 - 11:45: Dzieje Amigi po upadku Commodore
Rafał „Mufa” Chyła
Zapraszamy serdecznie na prelekcję poświęconą niezwykłej historii komputera Amiga z ostatnich 30 lat. Podczas spotkania opowiem o burzliwych losach marki, licznych przejęciach właścicielskich i ich wpływie na dalsze dzieje tej platformy. Przyjrzę się także ambitnym projektom sprzętowym, które
próbowały na nowo zdefiniować jej miejsce w świecie komputerów osobistych. Nie zabraknie również omówienia rozwoju systemu operacyjnego AmigaOS i jego roli w podtrzymywaniu dziedzictwa tej kultowej maszyny.”
Niedziela 12:00 - 12:50: Gry, które mogły nie powstać
Andrzej z Pixel Goni Pixel
Dziś to klasyczne i w większości dobrze znane tytuły, ale niewiele brakowało, a gracze nigdy nie mieliby możliwości zapoznać się z nimi. Oto historia o problemach produkcyjnych w kilku kultowych grach.
Niedziela 13:00 - 13:45: Sprajty sa tanie, czyli jak napisać grę retro w języku JavaScript
Krzysiek D.
Zapraszamy na fascynującą podróż do świata tworzenia gier 2D w erze nowoczesnych technologii! Podczas tej prelekcji przedstawimy podstawy biblioteki Phaser, jednego z najpopularniejszych narzędzi do tworzenia gier w JavaScript. W trakcie spotkania zakodujemy prostą animację oraz prostą grę zręcznościową, aby pokazać, jak łatwo można dziś stworzyć własną rozgrywkę. Odpowiemy na pytanie, o ile łatwiej jest dzisiaj napisać grę 2D w porównaniu do czasów sprzed 30-40 lat, kiedy tworzenie własnych produkcji wymagało znacznie więcej wysiłku i zasobów. Dołącz do nas i przekonaj się, jak dostępne i tanie stały się sprajty oraz narzędzia do tworzenia gier, które pozwalają na realizację całkiem ambitnych pomysłów!
Niedziela 14:00 - 14:45: Black Box - prawdopodobnie najważniejszy cartridge w Polsce
Rafał „Raf” Szyja
Black Box to cartridge, który zna każdy komodorowski użytkownik taśmy w Polsce – nawet jeśli wyłącznie łamał joysticki. Jego komendy <-HF i <-L znali wszyscy, ale czy to wszystko, co oferował? Jak i kiedy powstał? Z czego się wywodzi? Kto był autorem? Jakie były różnice między poszczególnymi wersjami? Co ułatwiał programistom BASIC-a? Czy było coś pomiędzy V4 a V8? Jaka jest geneza „kultowego” intra V4? Tego wszystkiego – i więcej – dowiecie się z prelekcji, którą poprowadzi Rafał Szyja, założyciel C64LOVER.
Niedziela 15:00 - 15:45: Back to Future. Agile w latach 90 na Amidze.
Adam Przybyla
Czy lata 90 byly w Polsce tylko okresem Pascala łupanego? Krótka, nieblaszakowa historia programowania w tamtych latach. Co można było robić na Amidze lub na innych ówczesnych platformach nie-pecetowych. Słów kilka o języku ARexx ale nie tylko. Czy komputery do gier były tylko do gier i co nam z tego zostało do teraz?
Hala G&VD
Sobota
Sobota 12:00 - 14:30: Stwórz własną grę! Warsztaty z programowania w Scratch dla dzieci.
Mariusz Górski, Tomasz „Wendzin” Voran
Jeśli kochasz grać w gry, to teraz masz szansę stworzyć własną! Programowanie gier to wspaniała przygoda, która rozwija umysł, uczy logicznego myślenia i jest doskonałym wstępem do świata programowania. Warsztaty są skierowane do dzieci, które chcą odkryć, jak powstają ich ulubione gry, a także nauczyć się kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów. Scratch to wizualny język programowania stworzony przez MIT, który umożliwia dzieciom tworzenie interaktywnych gier, animacji i historii. Do jego obsługi wystarczy jedynie przeglądarka internetowa, co sprawia, że programowanie staje się dostępne dla każdego. Uczestnicy będą mieli okazję poznać podstawowe zasady programowania, a także rozwijać swoje umiejętności w twórczy sposób. Wymagania dla uczestników to wiek od 9 do 12 lat oraz podstawowa obsługa komputera. Dzieci powinny umieć korzystać z myszki komputerowej (przeciąganie, klikanie, dwuklik) oraz mieć umiejętność pisania na klawiaturze. Warsztaty potrwają 2,5 godziny, co daje wystarczająco dużo czasu na naukę i zabawę.
Sobota 14:00: Turniej Sensible World of Soccer
Sobota 16:00: Turniej Deluxe Ski Jump
Sobota 18:00: Konkurs Retro-Wiedzowy
Uwaga: Wymaganie posiadania komórki lub innego urządzenia do wyświetlania stron WWW.